+

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS No. 1(49), 2008

ELECTIONS AND POWER

ON THE RESULTS OF
THE SPECIAL PRESIDENTIAL ELECTIONS
IN GEORGIA

Lasha TCHANTOURIDZE

Ph.D., Research Associate and Adjunct Professor,
Center for Defense and Security Studies,
University of Manitoba
(Winnipeg, Manitoba, Canada)

Introduction

ever truly competitive presidential election

in Georgia. The incumbent, Mikhail Saa-
kashvili, just managed to retain his seat, narrow-
ly avoiding a run-off with the main opposition
candidate, Levan Gachechiladze. According to the
Central Electoral Commission (CEC) of Georgia,
and the exit polls commissioned by government
controlled television companies, Saakashvili re-
ceived between 50.8 and 54 percent of votes,
while Gachechiladze stayed below 30 percent.
Local and international observers have noted nu-
merous irregularities, but overall they have en-
dorsed the elections as democratic. Opposition
parties, however, have been less than convinced
in fairness of the results as they have insisted that

T he 5 January, 2008 snap poll was the first

the current outcome is, indeed, a result of the noted
irregularities.

The snap presidential poll is a step forward
for Georgian democracy, with credible opposition
now emerging in the country. Both Saakashvili
and the main opposition camps have made some
gains. The main set-back for democracy was the
suppression of Imedi TV, the only nongovernment
controlled nationwide television channel. The
January 2008 poll was the culmination of a very
tense stand-off between the government and the
opposition, which started in September 2007 with
shocking revelations from a former defense min-
ister Okruashvili. The stand-off reached its climax
on 7 November, 2007, when the special forces of
the Ministry of Interior brutally dispersed a mass




+

No. 1(49), 2008 CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS

rally in the center of Tbilisi, and the government
imposed the state of emergency, suspending all
news broadcast by TV and radio media, and clos-
ing down all but a couple television and radio
channels.

The November 2007 events demonstrated a
huge erosion of popular support to once widely
admired Georgian President Saakashvili. The lat-
ter, who was swept into power by similar mass
rallies four years earlier, won his previous poll
with more than 90 percent of the vote. The 2003
mass rallies, which was subsequently dubbed as
the Rose Revolution, saw the resignation of then
President Shevardnadze, followed by the snap
January 2004 presidential elections, which Saa-
kashvili won with overwhelming popular support.

Since then, U.S.-educated Saakashvili has
been billed a revolutionary pro-Western reform-
er, whose fiery anti-Russian rhetoric has appealed
to many in Georgia. To save his regime from a
complete isolation and collapse, Saakashvili had
no other logical choice but to call for a snap poll,
either presidential or parliamentary. He opted for
the former, as his National Movement, which
currently holds majority of seats in the parliament
is even less popular than him, and besides, it was
the spring parliamentary elections the organizers
of the mass rallies in Tbilisi were calling for in the
first place. Saakashvili’s gamble has won him a
short respite and some credibility, but in the long
run he will likely be a lame duck of Georgian
politics.

The November 2007 Crisis

The events that led to the snap poll read like a suspense novel with all kinds of dramatic turns
and twists involving many influential actors, and action taking place in Georgia, Russia, the United
Kingdom, and Germany. It was once Saakashvili’s closest ally and friend, a former defense minister
Irakli Okruashvili who started it all. On 25 September, 2007, while President Saakashvili was attend-
ing a U.N. General Assembly in New York, Okruashvili organized a sensational news conference,
followed by a special on Imedi TV, in which he leveled several serious allegations against his former
ally and boss, Mikhail Saakashvili.!

Okruashvili accused Saakashvili of anti-Georgian and criminal activities. He alleged that when
he held the post of the Minister of Interior (May 2004-December 2004), he was forced to release
from police custody one Mr. Temur Alasania, charged with extortion and racketeering, at the insist-
ence of his nephew, President Saakashvili.> Okruashvili further asserted that there was a cover-up
over the death of Prime Minister Zurab Zhvania, who died in suspicious circumstances on 3 Febru-
ary, 2005. The official version of Zhvania’s death has been given as carbon monoxide poisoning
caused by a faulty heater in his friend’s apartment. Okruashvili insisted, however, that Zhvania died
elsewhere and his body was later moved into his friend’s apartment, who was also found dead with
Zhvania.

In addition, Okruashvili accused President Saakashvili of being an enemy of the Church in
Georgia, and wanting to instigate a schism within the Church in order to undermine the Patriarchate’s
high moral stance and influence in the country. He later elaborated on Saakashvili’s alleged plans to
break the church in an interview to the Resonance daily.> Okruashvili also accused Saakashvili of
cowardice and indecision at restoring Tbilisi’s control over the breakaway Tskhinvali region—as then
Minister of Interior, Okruashvili was behind the summer 2004 incursion into the separatist region.

! Program “Droeba,” Imedi TV, available at [http://www.youtube.com/watch?v=WkoxqlRJ7Po].

2 Temur Alasania is also rumored to be a former KGB officer, and a go-between Saakashvili and Putin. Okruashvili
alleged that Alasania was detained and charged with the extortion of US$200,000.

3 See: “What Does Okruashvili Intend?” Resonansi, 27 September, 2007 (in Georgian).

8

+



+

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS No. 1(49), 2008

Georgian forces captured important strategic points, and were about to take Tskhinvali, the seat of the
secessionist regime, but were pulled back by Saakashvili. Once again, in summer 2006, then Defense
Minister Okruashvili devised a plan to take the separatist regime down through a lightning military
strike, but according to him, was held back by Saakashvili.*

Most importantly, Okruashvili alleged that during his tenure as Defense Minister of Georgia
(December 2004-November 2006) Saakashvili twice asked him to organize an assassination of busi-
ness tycoon, Badri Patarkatsishvili. According to Okruashvili, Saakashvili first told him to assassi-
nate Patarkatsishvili in July 2005, and even suggested to use a car bomb for this purpose. Okruashvili
also alleged that Saakashvili repeated this request at least one more time, but after Okruashvili passed
this information via an unnamed non-Georgian citizen “to the Americans,” Saakashvili never again
spoke about this issue with him.

The reaction of the Georgian government to these allegations was swift: upon Saakashvili’s return
from New York, Okruashvili was arrested on 27 September, 2007, and was charged with extortion,
money laundering, and abuse of power while minister in Saakashvili’s Cabinet. On 28 September,
several opposition parties organized a rally in his defense. On 8 October, the Georgian government
released a videotaped confession by Okruashvili, who recanted his previous allegations against Saa-
kashvili, and stated that he and Patarkatsishvili had devised a plan to discredit the Saakashvili admin-
istration, and grab power in the country.® After this, Okruashvili was released from police custody on
9 October, but not before certain individuals posted a US$7 million bail on his behalf.®

Opposition parties and Okruashvili supporters insisted that the videotaped confession was made
under duress, and that the former defense minister was in a very poor shape, both physically and
mentally, after his release from the police custody. The Okruashvili affair was a tipping point for the
opposition parties, who had themselves previously accused the Saakashvili government of all kinds of
sins, ranging from corruption and illegal property acquisition to abuses of human rights and political
persecutions. The opposition parties scheduled a mass protest rally in Tbilisi for 2 November, and
called their supporters from other parts of Georgia to join them.

As protesters started to gather in front of the parliament building, Okruashvili found himself on
German soil. According to a government spokesperson, Okruashvili was allowed to leave as he was
seeking medical help. According to the opposition, and Okruashvili himself, he was deported by au-
thorities in order to prevent him attending the mass rally. Okruashvili managed to participate in mass
protests, nevertheless. On 5 November, he made an appearance on Imedi TV via a satellite link from
Munich, in which he said that, indeed, he was forced to recant in the 8 October video recording, and
that his confession of anti-government conspiracy was made under duress.

Meanwhile, the government agencies were trying their best to undermine the credibility of the
opposition leaders: they released a series of recordings of phone conversations between opposition
members, as well between them and some Russian officials as the evidence that the protest rally was
planned in Moscow, and that the opposition leaders were Russian agents. Television specials aired on
government controlled Georgian TV channels accused opposition leaders of anti-Georgian activities,
and branded them as Russian agents; however, the government failed to provide any hard evidence
proving their allegations.

Government efforts to counter the opposition through mass propaganda did not work, as all TV
channels were far behind Imedi TV in terms of popularity and trustworthiness. The opposition was

*+ Talk show “Ghia eteri,” Imedi TV, available at [http://www.youtube.com/watch?v=V1VD80alRNw& feature= re-
lated].

* A video-recording of Okruashvili recanting his previous statements was broadcast by Mze TV, available at [http://
www.youtube.com/watch?v=y58B3DoSAcE].

¢ According to a government version, the bail was posted by Okruashvili’s associates; however, Okruashvili himself
denied the knowledge of the people who posted the bail alleging that they were, in fact, Saakashvili’s friends.

9

+



+

No. 1(49), 2008 CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS

gaining a momentum, and Imedi TV served as the main vehicle for their message through a wide
coverage of mass rallies. It was becoming clear to the government that they were losing control of the
situation, and the Saakashvili administration decided to act immediately.

The opposition had four demands: to hold parliamentary elections in spring 2008, and not ex-
tend the current parliament’s powers till the fall of 2008; to allow the opposition to appoint its sup-
porters in the body that administers national elections; to make changes to the first-pass-the pole elec-
toral system; and to release political prisoners and prisoners of conscience. Despite the claims by the
government that they used force against the protesters in order to prevent a coup instigated by mem-
bers of the opposition and supported by Moscow, there was no evidence for this. Despite its size, the
rally was entirely peaceful, the participants were not armed, no one was attacked or threatened, and no
property was damaged.

In the morning of 7 November, police and the special forces of the Ministry of Interior attacked
the protesters and broke up the rally. The operation was personally headed and supervised by Minister
of Interior Ivane Merabishvili, one of the most feared individuals in the country. The authorities used
batons, rubber bullets, water cannons, tear gas, and voice cannons—the so-called Long Range Acous-
tic Devices (LRAD).” As a result, hundreds of people were injured and about 508 of them sought medical
help.® The police also attacked journalists, and many of them were chased around the town. The TV
cameras and the equipment of Imedi TV, which alongside with other Georgian, and foreign television
channels was covering the event live, were destroyed.’ Police even chased protesters to a nearby
Qashueti Cathedral, and attacked people in it. Priest of the Cathedral, Father Elizbar, told journalists
that police brutality was worse than what he had witnessed on 9 April, 1989, when Soviet troops dis-
persed a mass rally organized on the same location."

On the same day, President Saakashvili declared the state of emergency in the country, and
ordered all news coverage by electronic media to be suspended. The two main opposition TV chan-
nels, Imedi TV and Kavkasia TV, as well as radio channels including Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL) were ordered off the air. The latter switched its broadcast to a short wave fre-
quency, the first time since the collapse of the Soviet Union. Later on 7 November, the offices of
Imedi TV were raided by the special forces, the staff harassed and threatened and television equip-
ment was destroyed.!!

Despite the police having emergency powers, and the cracking down on the electronic media,
and despite charging some opposition leaders with high treason, opposition supporters continued to
rally in various parts of Tbilisi. On 7 November, the police dispersed one rally on Rike, in another
part of the city, but spontaneous gatherings continued in various places. It was clear that despite the
heavy-handed treatment by the government, the opposition was not willing to go away quietly, and
the Saakashvili regime would not be able to regain control without further violence, and mass ar-
rests. This was impossible to do without Saakashvili completely losing his political capital, and on
8 November, in his television address, Saakashvili announced the presidential elections for 5 Jan-
uary, 2008. This announcement calmed down the tensions considerably, and allowed the govern-

7 Thilisi is the first known case in the world of a police force employing LRAD against protesters. The device may
well damage hearing of people if they are too close to the cannon, and if the equipment is used without care and indiscrim-
inately.

# The rally break-up in photos is available at [http://www.youtube.com/watch?v=S7pR8rLZaqg]. Imedi TV footage
showing injured citizens is available at [http://www.youtube.com/watch?v=yWYixsepkck&feature=related].

? According to Imedi TV, the police attacked and injured more than 30 of its journalists, editors, camera people, and
technical personnel—available at [http://www.youtube.com/watch?v=ncp-De9ziO8& feature=related].

" Imedi TV footage showing police violence is available at [http://www.youtube.com/watch?v=j2ANkc4Zetk]

' There is a dramatic footage available on YouTube.com showing the final minutes of live broadcast from Imedi TV
news studio, as the special forces storm the newsroom and the screen goes black (see, for instance: [http://www.youtube.com/
watch?v=v17XLI1 VVPE]).

10

+



+

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS No. 1(49), 2008

ment to gain some breathing space and time to regroup—the state of emergency was left in place till
16 November with all its prohibitions, and this allowed the Saakashvili camp a head start for the
upcoming polls.

Itis important to note that the opposition was not demanding early presidential polls, but their
major demand was to hold the parliamentary elections in the spring of 2008, as it was supposed to
be held according to the Georgian Constitution, and not in the fall of 2008, as the Saakashvili ad-
ministration wanted to schedule it. The rally would have dispersed had Saakashvili made this con-
cession. However, he opted for the use of force and the state of emergency to put out Imedi TV off
the air, and force its co-owner and his major competitor, business tycoon Patarkatsishvili, to flee
the country.'?

With Patarkatsishvili in the country and Imedi TV functioning, Saakashvili and his National
Movement had no hope of winning the spring parliamentary poll. The top Saakashvili ally in the
National Movement, MP Giga Bokeria, is one of the most loathed figures in Georgian politics. Saa-
kashvili still enjoys support of at least 30 percent of the population, while with that kind of support the
National Movement would have been a minority party in the new parliament. In other words, with
about 30 percent support, Saakashvili has a good chance of keeping his seat—the head start in the
election process, the use of state funds for his campaign, the damage done to the Imedi TV, support
and favorable coverage by the state controlled TV and radio companies, the absence of his main com-
petitor from the country, the control of the Central Electoral Commission by his appointee, and the
opposition’s inability to come up with a single presidential candidate—all these gave Saakashvili a
significant advantage over his opponents in the extraordinary presidential contest.

International Observers and
Murky Waters of Georgian Politics

The January 2008 presidential election in Georgia was welcomed by international organizations,
observers, and foreign governments as a step forward, and endorsed as democratic. The first to release
the interim report was the International Election Observation Mission (IEOM), sponsored by the OSCE
(the Organization for Security and Cooperation in Europe) Office for Democratic Institutions and
Human Rights (OSCE/ODIHR), the OSCE Parliamentary Assembly (OSCE PA), the Parliamentary
Assembly of the Council of Europe (PACE), and the European Parliament (EP). In its Interim Report
released on 6 January, the IEOM noted that “while the 5 January, 2008 extraordinary presidential
election in Georgia was in essence consistent with most OSCE and Council of Europe commitments
and standards for democratic elections, significant challenges were revealed which need to be addressed
urgently.”"* The IEOM head, German diplomat Dieter Boden, once again affirmed the findings that
the presidential election was democratic on 8 January after meeting with one of the opposition candi-
dates.!

NATO also welcomed the January poll as “an important step in Georgia’s democratic develop-
ment.” James Appathurai, NATO spokesperson, was quoted saying that the presidential poll “was a

12 It is interesting to note that Patarkatsishvili was almost simultaneously charged by Georgian authorities and a
Moscow court in Russia (see: “Moscow Court Orders Patarkatsishvili’s Arrest,” Resonansi, 10 October, 2007, in Georgian).

13 “Statement of Preliminary Findings and Conclusions,” International Election Observation Mission: Georgia—
Extraordinary Presidential Election, 5 January, 2008, Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/files/files/
OSCEinterimfindings.pdf].

4 See: ““No Mass Falsification’—Chief OSCE Observer,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/
article.php?id=16837].

11

+



+

No. 1(49), 2008 CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS

viable expression of the free choice of the Georgian people.”’> NATO echoed European Union for-
eign policy chief Javier Solana, who on the previous day welcomed the presidential elections and
congratulated “the Georgian people on peaceful conduct of truly competitive presidential elections.”'
The EU called on all Georgian political parties to respect the election results “in order to ensure that
Georgia continues moving forward.”'” Both NATO and the EU cited the IEOM endorsement of the
election results.

The U.S. State Department was more cautious and less enthusiastic, but they welcomed the elec-
tions as well. The State Department agreed with other observers that this was “the first genuinely
competitive presidential election in Georgia,” and called on all parties to “work peacefully and re-
sponsible for a democratic Georgia.”'® Americans also cited the IEOM interim report as the basis for
their evaluation.' On the other hand, Terry Davis, Secretary General of Council of Europe, openly
sided with Saakashvili, and condemned the attempts by the opposition to protest election results. In a
statement released on 6 January, Davis was quoted calling opposition members’ assessment of the poll
“both premature and immature.”® A group of observers from Estonia and Lithuania followed the suit
by calling the poll “democratic, free, and fair.”*!

David Gamkrelidze, presidential candidate from New Right Party, expressed bewilderment at
almost universal endorsement by the international community of the Georgian presidential election.
Gamkrelidze, who according to the official results only received about 4 percent of the vote, stated on
8 January that he was convinced that the Central Electoral Commission was manipulating the results.
According to Gamkrelidze, there should have been a run-off, the second round of the elections be-
tween the two candidates placed first and second, Saakashvili and Gachechiladze.” Dieter Boden, the
head of the [EOM group, met with Gamkrelidze who presented him with evidence of the manipula-
tions of the election results, but Boden has remained unconvinced, and issued the above-mentioned
additional statement emphasizing that he would not even revise a word in his group’s preliminary
findings.?

Gamkrelidze’s protest is very much noteworthy, as he is the most conservative of all candi-
dates, and is not known for staging acts of protests. His political party consistently refused to par-
ticipate in mass rallies, and has often sided with the government rather than the opposition. Gam-
krelidze has been supported by other presidential candidates, such as Giorgi Maisashvili,** accord-
ing to whom, Gachechiladze received more votes than Saakashvili.?® Labor Party leadership has
also sided with Gachechiladze.

15 “NATO on Georgia’s Elections,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/article.php?id=16838].

16 “EU Foreign Policy Chief on Georgia’s Elections,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/
article.php?id=16821].

17 «‘Respect Election Results’—EU Tells Political Parties,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/
article.php?id=16823].

18 «U.S. State Department on Georgian Election,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng /
article.php?id=16824].

1 There was an American Congressperson observing the elections, who also issued a very positive assessment.

20 “CoE Secretary General on Georgia’s Elections,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/
article.php?id=16827].

21 “Estonian, Lithuanian Observers Hail Polls as Democratic,” Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng /
article.php?id=16805].

22 See: “Gamkrelidze Calls for Run-Off, ‘Surprised” with International Response,” Civil.Ge, available at [http://
www.civil.ge/eng_/article.php?id=16836].

2 See: ““No Mass Falsification’—Chief OSCE Observer.”

2 Mr. Maisashvili is a former Enron Risk Analysis Department Chief, who resigned in protest from the former U.S.
energy giant prior to its collapse. After returning to Georgia, Maisashvili was briefly allied with Saakashvili and worked as
his economic adviser.

25 See: “Maisashvili ‘Concedes Victory’ to Gachechildze, Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng_/
article.php?id=16794].

12

+



+

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS No. 1(49), 2008

Overall, the leaders of the opposition allege that the poll was marred with enough violations to
allow the incumbent pass the 50 percent barrier, which made a run-off unnecessary. In other words,
the opposition is convinced that overall, Saakashvili received less than 50 percent of the popular vote,
and that the main opposition candidate Gachechiladze had a very good chance of defeating him if the
second round were to be held. Essentially, the opposition has disputed 4-5 percent of votes, which
translates in about 90 thousand disputed ballots or few zeros added to the numbers on few interim
protocols.

For a small country, Georgia has a rather complicated and large electoral system. There are more
than 3,500 polling stations in the country of about 4 million people. The electoral administration has
three levels: the central, the local, and the interim. The opposition has alleged a number of things:
some degree of ballot-staffing and rigging at some polling stations, falsification of the vote results at
the interim level,? the merry-go-round practice,” intimidation of opposition observers, and the de-
struction of ballots from precincts where the incumbent lost. The opposition provided evidence of all
of the above.”® The Radio Free Europe/Radio Liberty’s Georgian language service in its 6 January
broadcast also talked about some blatant violations. Minority of unaffiliated observers from the U.K.,
Israel, and the U.S. also registered their opinion of the Georgian presidential polls being “undemo-
cratic.””

The IEOM group headed by Boden obviously rushed with their assessment of the elections, which
was issued the very next morning, on 6 January. The official results were not available yet, neither
were preliminary results. It is highly unlikely that the IEOM group had observers at every polling station,
i.e. more than 3,500 thousand of them. Boden has provided no evidence that his group monitored the
work of the interim electoral administration, which according to the opposition, was responsible for
most violation. By the time the OSCE sponsored [IEOM group released its interim findings, the results
of less than 3 percent of the total vote was officially released.

There was something else known on the morning of 6 January, however, and it was the results
of'the exit-polls commissioned by Georgia’s four TV companies. Here it is necessary to dive in murky
waters of Georgian politics. The exit-poll results were released and widely distributed and widely
reported in both Georgian and Western media on the voting day, 5 January, around 9 pm local time.
It was this assessment that was picked up by BBC, CNN, CBC (Canada) and many other news media
in English-speaking countries (cautiously) declaring Saakashvili the winner.

The CEC was supposed to release its results by midnight, but it did not. Then the CEC re-sched-
uled the release of the official results several times; however, on the morning of 6 January, after offi-
cially summarizing less than 3 percent of the votes, the CEC chairman, Levan Tarkhnishvili basically
acknowledged that the official results were consistent with the exit poll findings. After this, the OSCE
sponsored group endorsed the elections as “democratic.” In short, the exit-polls announced Saakash-
vili the winner, which was supported by Tarkhnishvili citing 3 percent of officially counted votes,
which was endorsed by the OSCE sponsored IEOM group, which was used by other international bodies
and Western governments as the basis for their positive assessment.

The television companies, the Georgian Public Broadcasting, Mze TV, Rustavi-2, and Ajara TV,
which commissioned the exit-polls are all controlled by the government. Mze TV and Rustavi-2 are

26 The interim level administration collects the results from the local precincts and transmits them to the central ad-
ministration.

7 The merry-go-round practice, observed in almost all Georgian elections, consists of organized supporters of a can-
didate voting in several polling stations.

# Summaries of violations and descriptions of evidence, which are quite extensive, are available in several reports
on [www.civil.ge] website; more specifically, see: “Opposition Alleges ‘Fraud” in Vote Summary Process,” 8 January, 2008,
Civil.Ge, available at [http://www.civil.ge/eng/article.php?id=16825].

2 “Several Foreign Observing Organizations Evaluate Elections as Undemocratic,” Prime News, 8 January, 2008,
available at [http://eng.primenewsonline.com/news/121/ARTICLE/18032/2008-01-08.html].

13

+



+

No. 1(49), 2008 CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS

privately owned, but the identities of their owners are anonymous. The majority shareholder of Mze
TV, for instance, is registered in the Marshall Islands. Popular opinion in Georgia regards both Mze
and Rustavi-2 as being controlled by members of Saakashvili’s close circle of friends.

Tamar Kintsurashvili, Director General of the Georgian Public Broadcasting, was appointed
in this position in 2005 with Saakashvili’s blessing. The board of trustees, which supervised the
appointment of Director General at that time, and subsequently supervised performance of its ad-
ministration, was headed by Levan Tarkhnishvili, the current head of Georgia’s Central Electoral
Commission. Ms. Kintsurashvili, one of the least qualified of all candidates for the position of Direc-
tor General, was apparently selected because of her close association and friendship with parliamen-
tarian Giga Bokeria, reportedly the second most powerful man in the country after President Saakash-
vili. Mr. Tarkhnishvili is also a close friend and associate of Mr. Bokeria.*

The exit-polls commissioned by the four government controlled TV companies were adminis-
tered by two “think-tanks,” the Georgian Foundation for Strategic and International Studies (GFSIS),
and the Caucasus Institute for Peace, Democracy, and Development (CIPDD), and two institutions
of higher education, the Chavchavadze State University, and the Georgian Institute of Public Af-
fairs (GIPA). These four institutions were billed as non-partisan bodies managing the exit-polls.

Mr. Ghia Nodia, head of CIPDD, and another pro-Saakashvili pundit, is also a friend and ally of
Tarkhnishvili. In 2005, Nodia was a member of the same board of trustees headed by Tarkhnishvili,
which was charged with selecting head of the public TV. Leadership f the Chavchavadze State Uni-
versity has been appointed by Saakashvili as well, who in 2005, almost completely purged this uni-
versity of non-sympathetic academics. The board of directors of GIPA includes Saakashvili ally Gior-
gi Baramidze, a Minister of State in the Georgian Government, and Levan Ramishvili, head of Liberty
Institute and close friend and associate of Giga Bokeria.

In short, the results of the exit-polls should be at least a tad suspect, since the bodies and individ-
uals that played crucial role in its administration are pro-Saakashvili activists. Further, none of the
organizations mentioned above provided any evidence that had any experience of conducting exit polls
at a national level. The exit-poll results did not provide the vote breakdown among different areas
and/or cities of Georgia, but provided one set of numbers, which placed Saakashvili 2 to 4 per points
higher above the 50 percent barrier. It did not come as a surprise that the opposition outright rejected
the findings of the partisan exit-polls, and threatened with protest rallies even before the official re-
sults were released.

Television coverage of the election campaign, especially by Rustavi-2 and Mze TV, was highly
biased and one-sided favoring Saakashvili. Although he had resigned from his post, as it is mandated
by the Georgian Constitution, Saakashvili campaigned as a serving president. He was the only candi-
date to broadcast a congratulatory message on the New Year’s eve on television, alongside the acting
president, and the Patriarch of the Church in Georgia. The official website of the President of Georgia
never removed Saakashvili’s name, biography, and other data, as he continued to be listed as Presi-
dent of Georgia, and his wife as the first lady. Saakashvili appeared on pre-election rallies accompa-
nied by Cabinet ministers, and Tbilisi mayor.

One of the main challengers, Patarkatsishvili, was not allowed in the country, as he feared arrest
on the charges of high treason, although, according to the Georgian Constitution, presidential candi-
dates cannot be prosecuted. Patarkatsishvili, who placed third in the contest and received almost 10
percent of votes in absentia, is a co-owner of Imedi TV (the majority of shares is owned by News Corp.
headed by Rupert Murdoch), which was persuaded to shut down by authorities.

30 Interviews in Thilisi, July 2005.

14

+



+

CENTRAL ASIA AND THE CAUCASUS No. 1(49), 2008

Conclusion:
Winners and Losers

Despite all the major shortcomings and apparent biases in the process, the main parties partici-
pating in the presidential elections have emerged with overall political gains. Georgian democracy
also made a step forward—only a few weeks prior there was no credible alternative seen in Georgian
politics to the person of Saakashvili. It is a highly dubious assessment to call the January 2008 pres-
idential poll as “democratic,” and it definitely was not fair, but the election did demonstrate that Geor-
gia is becoming a competitive democracy with people having more than one credible choice among
the candidates.

Saakashvili survived, but his friends had to do a lot of tricks, and his Western allies had to issue
rather rushed endorsements to make his victory look legitimate. The opposition, especially the Ga-
chechiladze camp, has made a major headway forward. If they keep this momentum going they will
do well in this year’s parliamentary polls. The Georgian people have won through peaceful and more
or less orderly elections, and learned yet another lesson in democracy.

The major loss of this election campaign was shutting down of Imedi TV, the only nationwide
alternative to the state controlled television channels. Imedi TV has become the main casualty of the
bitter struggle that goes on between Saakashvili and Patarkatsishvili, the business tycoon. Freedom of
speech will suffer in Georgia, no doubt, if Imedi TV does not resume its broadcast in more or less the
same spirit they used to have prior to 7 November.

The election observation mission sponsored by the OSCE and headed by Dieter Boden should
be regarded as another major loser of this affair, as they clearly issued half-backed conclusions that
were based on rather dubious exit-poll results. The OSCE does not need to push things as far as this,
as it will surely lose trust of the people it is actually trying to help. Maybe there was some incompre-
hensible wisdom in [IEOM’s rush endorsement of the election results, which subsequently became the
basis for other international endorsements.

Maybe the OSCE sponsored mission really believe the claims made by Saakashvili and his al-
lies that all his opponents are Russian agents trying to divert Georgia from a Western path of devel-
opment. It is also likely that with the events in Pakistan and Kenya unfolding in the background, the
OSCE people tried to make things look as legitimate as possible at the earliest opportunity. However,
such one-sided endorsement of a political party that tries to cheat at every turn, and relies on author-
itarian methods may well backfire in the end. If people lose confidence in democratic process and civil
norms, and international bodies act as partisan actors, then Kenyan, Pakistani or Afghan scenarios are
more likely than not.

15

+



